Schimbarea uleiului motor este un proces elementar ce asigura o buna funcționare a vehiculului. Uleiul asigură ungerea dar și răcirea fiecarei componente din motor. Este elementul care se degradeaza cel mai rapid, mai ales dacă solicitam semnificativ motorul în special in cazul distanțelor scurte, adică în traficul urban. Schimbul de ulei presupune automat si schimbul filtrului de ulei. Filtrul curăță uleiul de micro-impurități care afectează negativ durabilitatea motoarelor.

Sfaturi

  • Este recomandat ca serviciul de schimb ulei si filtre sa se realizeze doar in service auto / ateliere auto care detin o autorizatie RAR in acest sens!
  • Schimbați uleiul la fiecare 15-20 de mii kilometri parcurși, verificand întotdeauna recomandările producătorului găsite în cartea de service
  • Alegeți întotdeauna uleiul recomandat de producător
  • Schimbati întotdeauna filtrul de ulei atunci când schimbați uleiul
  • Nu folosiți niciodată motorină pentru un motor pe benzină și invers
  • Nu subestimați indicatorul de ulei, in 90% din cazuri dispare după completare cu ulei

Scopul serviciului

  • Golirea sistemului de ulei cu ajutorul busonului de scurgere montat pe baia de ulei sau prin aspirarea acestuia din motor cu un dispozitiv adecvat
  • Demontarea filtrului vechi si montarea filtrului nou
  • Umplerea motorului cu ulei nou
  • Pornirea motorului si lasarea la ralanti 1-2 minute dupa care oprim si refacem nivelul de ulei (il verificam pe joja sau la masinile moderne in bord)
  • Resetarea intervalului de service (combinatie specifca de butoane si pedale sau cu un tester de diagnoza)
  • Verificarea cu testerul daca mai sunt ale erori la motor
  • Completarea in caietul de service cu data si tipul de ulei cand s-a efectuat schimbul precum si data urmatorului schimb (putem lipi un sticker cu aceste date pe interiorul capotei)

Informații suplimentare despre serviciu

Lubrifiază, răcește si asigură o funcționare bună a motorului la diferite temperaturi – uleiul de motor este unul dintre lichidele cele mai importante in funcționarea fiecarei mașini. 

Uleiul este un amestec de bază intre: – produse obtinute din distilarea petrolului sau prin sinteza de hidrocarburi si aditivi. El este responsabil pentru protejarea pereților cilindrilor și a pistoanelo, limitând acumularea de murdărie din sistemul de ungere. Aditivii responsabili pentru lubrifierea corespunzătoare reduc coeficientul de frecare, în timp ce alții reduc coroziunea. Împreună creează o protecție eficientă pentru motorul mașinii tale.

Uleiul are diverse atributii:

  • minimizează uzura mecanică și frecarea;
  • protejează motorul împotriva coroziunii;
  • asigură răcirea prin disiparea căldurii;

Alegerea uleiului de motor potrivit de multe ori nu este o treaba ușoară. Uleiurile de motor sunt împărțite în:

  • Sintetic. Ele pot lucra la o temperatură mai mare decât altele, astfel încât să nu se acumuleze sub formă de depozite de carbon (depozite dure pe pereții camerei de ardere) din interiorul motorului. Prin urmare, asigură utilizarea sa pe un termen mai indelungat. La temperaturi scăzute, is păstrează vascozitatea chiar și la -60 de grade Celsius și astfel facilitează pornirea motorului pe timpul iernii.
  • Semi sintetic. Nu oferă parametri atât de înalți precum cei sintetici, dar în comparație cu aceștia, sunt mai ieftini, menținând în același timp o protecție adecvată a motorului.
  • Mineral. Acestea sunt utilizate în principal la mașinile mai vechi unde cerintele de lubrifiere nu erau asa de stricte.

Cum citiți numerele de pe eticheta de ulei? Primul dintre acestea prezintă proprietățile uleiului la temperaturi sub zero grade. Cu cât este mai scăzut indicatorul, cu atât uleiul este mai fluid la temperaturi scazute. Al doilea număr se referă la comportamentul uleiului la temperaturi ridicate. Această clasă de vâscozitate este descrisă pe o scară de cinci puncte (20, 30, 40, 50, 60) și arată modul în care uleiul se comportă la temperaturi ridicate de funcționare. Cu cât este mai mare indexul, cu atât este mai mare vâscozitatea. Cea mai comună valoare este 40. Cele cu indice inferior devin din ce în ce mai populare datorită calităților lor ecologice.

Avem uleiuri pentru motoare pe benzină: A1, A2, A3, A5, uleiuri pentru motoare diesel: B1, B2, B3, B4, B5, uleiuri pentru filtre de particule (DPF): C1, C2, C3 , C4.

Importanța filtrului de ulei

Este important să schimbați uleiul în mod regulat si să îl si filtrați. Filtrul este cel care asigură purificarea uleiului de particule și impurități conținute în acesta. Exista mai multe tipuri de filtre ca mod de instalare: cele clasice cu carcasa metalica sau cele de tip element filtrant. Un filtru selectat corespunzător asigură funcționarea în siguranță a motorului – acesta este unul dintre motivele pentru care merită înlocuit intr-un atelier auto autorizat. Aici ti se va recomanda cel mai potrivit filtru pentru mașina dvs.

Când să schimbi uleiul și cum să-i verifici nivelul?

Nivelul de ulei trebuie verificat în mod regulat de către șofer. Îl puteți verifica folosind joja, care se află sub capotă (de obicei are o culoare stridenta pentru a putea fi identificata mai usor- galben, portocaliu). Înainte de aceasta, asigurați-vă că mașina este oprita si pe loc drept. De asemenea, este important să nu verificați nivelul uleiului atunci când motorul este cald – așteptați să se răcească. Nu măsurați niciodată nivelul uleiului cu motorul pornit. Nu uitați să curățați joja înainte de a verifica nivelul.

La mașinile moderne, producătorii tind să extindă intervalele de schimb a ulei și a filtrului. Ei presupun că utilizatorii folosesc produse de înaltă calitate și compatibile cu parametrii motorului, care, în fapt nu sunt întotdeauna acoperite de realitate. Intervalele recomandate frecvent pentru mașinile noi sunt de până la 30.000 de kilometri (uneori si peste). Conducând distanțe scurte, ar trebui să schimbați filtrul și uleiul mai des decât se sugerează în recomandările generale. Acest lucru se datorează specificului pornirii unui motor la rece. 

Cum se schimbă uleiul de motor?

Baia cu ulei poate fi golită în două moduri. Primul este să goliti conținutul pe la busonul de ulei. În al doilea rând – aspiram uleiului cu un dispozitiv special. Când motorul,respectiv baia de ulei este goala, se adaugă uleiul nou. La înlocuire, trebuie să fie montat și un filtru de ulei nou. Acest lucru trebuie făcut de fiecare dată, deoarece un filtru îmbacsit poate duce la o scădere a presiunii uleiului. Acest lucru va cauza o lubrifiere slabă a pieselor motorului și o uzura rapidă.

Schimbați uleiul de motor și filtrul la profesioniști deoarece aveti nevoie de scule speciale (de exemplu, pentru a deșuruba filtrul este necesară întotdeauna o cheie specială). Totodata uleiul uzat trebuie sa se depoziteze conform normelor de protectie a mediului.

Total Views: 86 ,

By admin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *