Consiliul local Oradea a votat, fără comentarii, propunerea executivului local de limitare a numărului de autorizații de taxi în acord cu pretențiile legii, în funcție de populația orașului.

Astfel, numărul de autorizații de taxi rămâne de 868, pentru următorii 5 ani, după votul de la finalul lunii trecute.

Argumentul pentru această propunere este că „numărul de autorizații de taxi existent în prezent în Oradea este de 868, nu se mai atribuie nicio autorizație taxi până la micșorarea numărului acestora, prin disponibilitate în conformitate cu prevederile legii, sub numărul maxim stabilit”.

egea impune ca numărul de taximetre dintr-o localitate să fie de maximum 4 la 1000 de locuitori, iar „indicatorul calculat conform directivelor europene și cadrului legal național, prezintă un trend descendent al populației municipiului Oradea”. La 1 ianuarie 2023, Institutul de Statistică raporta 217.521 de locuitori pentru Oradea.

Regulamentul de taximetrie arată că autorizația e acordată pe o perioadă nedeterminată, dar se reînnoiește la fiecare 5 ani, cu condiția ca vechea autorizație să fie încă valabilă, mașina să nu fie mai veche de 10 ani, iar transportatorul să arate că a înregistrat în contabilitate încasările conform memoriei fiscale a aparatului de marcat.

Taximetriștii care nu îndeplinesc aceste condiții își pot pierde autorizația. Odată devenită vacantă, aceasta se atribuie celor de pe lista de așteptare. În prezent, lista de așteptare existentă în Primăria Oradea e de 44 de poziții

În urma votului din noiembrie, Primăria Oradea nu mai atribuie buline de taxi – taxa e modică, de 40 de lei, dar nu sunt numere disponibile, din cauza limitării la 868 de taximetre.

Cei care vor să intre, totuși, pe piața de taximetrie orădeană, pot face cesionarea contractelor cu cei care au bulină. E o piață neagră, care se învârte în jurul a 10 mii euro per bulină, cel care renunță poate înstrăina autorizația cu tot cu firmă sau poate accepta un asociat în firmă.

Pe piața „transportului alternativ”, lucrurile sunt mult mai fluide, datorită lipsei de reglementare strictă a numărului de mașini dintr-un oraș. În Oradea, primăria a introdus o taxă de 500 de lei pe an per mașină, percepută celor care lucrează sub Bolt sau Uber, cu titlul de folosire a domeniului public. În acest an, au achitat această taxă 307 de persoane juridice și 124 de persoane fizice. Astfel, municipalitatea ține o evidență a mașinilor care fac transport alternativ în Oradea, în funcție de cei care plătesc această taxă, dat fiind că nu are niciun fel de atribuții în autorizarea acestora.

Condițiile pentru accesul în Bolt, de exemplu, sunt ca șoferul să dețină permis de conducere de cel puțin doi ani, categoria B să aibă cel puțin 21 de ani, să fie atestat profesional ca șofer profesionist, mașina să aibă 4 uși și să nu fie mai veche de 15 ani, șoferul să nu aibă să nu aibă cazier judiciar și să dețină asigurarea de bunuri și călători, pe lângă cea RCA. JB-C.GH

Total Views: 48 ,

By admin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *